Op z’n Amerikaans

 

 

De culturele scène is er een die mij tot op het bot boeit! Om een beetje voeling te houden met het wel en wee

van deze aan intense veranderingen onderhevige sector, ga ik enorme ladingen cultuur snuiven!

Met andere woorden: doe ik één keer per week een nieuw, gaaf, boeiend of spannend gebouw, stuk of event aan.

Zo draag ik niet alleen een vette steen bij aan de noodlijdende scene, maar kan ik tevens achterhalen

what’s hot and what’s not! In deze blog krijg je daarover geen saai “hoe was de hele ervaring voor mij persoonlijk”-

blabla- verhaal terug te lezen, maar een kei-interessante analyse van het gedrag en de gesprekken

van juist iedereen die er rondloopt behalve mijzelf. Lopen de bezoekers intens te genieten of

worden er chagrijnige blikken op horloges geworpen in de hoop dat de hele culturele ervaring snel ten einde is?

Met mijn optimaal getrainde observatie-skills, zijn al die middagen op het terras toch nog

ergens goed voor geweest, ga ik vanavond naar de show

 

Branded for Life

 

van Boom Chicago. Dit circus staat al sinds april dit jaar regelmatig op de planken en

zal minstens tot het einde van het jaar in Boom Chicago te zien zijn. Branded for Life draait om de merkkeuzes

die consumenten maken; de redenen waarom wel gekozen wordt voor het ene merk, maar niet voor het andere;

de mate waarin merken onderdeel uitmaken van onze identiteit én de manieren waarop marketeers,

reclamevakmensen en media onze meningen proberen te beïnvloeden. Klinkt als een behoorlijk inhoudelijk verantwoord

avondje uit, hoewel het beeld dat ik van Boom Chicago heb toch ietwat platter en banaler is. Reden te meer

om de proef op de som te nemen en gewoon eens te gaan kijken in dit comedy café…

 

… en daar kwam ik erachter dat deze show ook gewoon simpelweg doet waar Boom Chicago om bekend staat:

je keihard laten lachen!

 

Er kan ook gegeten worden bij Boom Chicago en de toko zit dan ook al grotendeels vol met eters

vlak voor aanvang van de show. De laatste borden worden afgehaald door het bedienend personeel en

de nieuwe gasten worden snel voorzien van drankjes. De sfeer is al aardig gelaten en er zitten naast

een aantal stelletjes en kleine groepjes vrienden een viertal grote groepen collega’s in de zaal

 die genieten van een gezellig bedrijfsuitje. Er worden volop foto’s gemaakt van elkaar om dit bijzondere

jaarlijkse tripje vast te leggen, zodat er waarschijnlijk morgen op kantoor rond de koffieautomaat

nog even smakelijk nagelachen kan worden.

 

Als de show begint is het meteen duidelijk dat Boom Chicago nog altijd even over-the-top Amerikaans en

comedy-minded is, als het altijd geweest is. Met een dik accent nemen de acteurs allereerst het publiek

even flink op de hak. Onder het mom van het vaststellen van de “demographics” van de zaal worden the city male,

the beer drinking woman, en the fipster (fifty year old hipster) in beeld genomen, puntsgewijs gestereotypeerd

en kort geïnterviewd. Iedereen zit op het puntje van zijn stoel hartgrondig te bidden dat hij/zij er niet uitgepikt

wordt. Tot grote opluchting en nog groter genoegen van de overige collega’s, zijn een aantal deelnemers

aan de verschillende bedrijfsuitjes wel de spreekwoordelijke sigaar.

 

 

Daarna schiet de show door in een serie improvisaties die afgewisseld worden met korte sketches.

Voor de improvisaties wordt steeds input gevraagd vanuit de zaal. Er zijn echter steeds niet meer dan

één of twee mensen brutaal genoeg om daadwerkelijk iets naar de acteurs te roepen. En hoewel de acteurs met de input

hilarische grappen weten te maken, zijn er ook momenten waarop ze het zichtbaar moeilijk hebben om een leuke grap

aan de suggestie te breien.

 

 

Desalniettemin ligt de zaal met regelmaat, onverdeeld, finaal in een scheur. Het toppunt voor

een clubje marketeers van Verkade wordt bereikt wanneer een collega het podium op gevraagd wordt

voor een diepgaande merkanalyse op basis van zijn uiterlijk. In de pauze hebben twee vrouwelijke collega’s

het op het damestoilet nog na-giebelend nog steeds over deze actie. Ook wordt nog even bevestigd dat de show

toch wel écht heel grappig is, en het voor beide de eerste keer is dat ze zo’n soort show onder ogen krijgen.

“Goed dat ik dit nog even naar Ellen gemaild had als tip. Ik zei al: dat is echt hartstikke leuk voor ons teamuitje!”

En ze had helemaal gelijk.

 

 

Na een korte pauze dendert de improvisatietrein nog even door en passeren ook

wat actuele onderwerpen de revue, zoals Sinterklaas en de benarde situatie waarin Griekenland momenteel verkeert.

Merken vormen slechts de dunne rode draad, want de show is niet zo nadrukkelijk merk georiënteerd als

de online omschrijving deed vermoeden. Maar vermakelijk en 100% Amerikaans is het zeker!

 

Kortom: ‘Branded for Life’ staat gegarandeerd voor een vermakelijk avondje uit. Het is een over-the-top

Amerikaanse show, volgepompt met improvisatie en korte sketches. Als publiek ben je niet veilig,

want naast het roepen van suggesties bestaat er ook de kans dat je zelf onderwerp wordt van een grap.

In combinatie met een hapje eten een perfecte activiteit voor een teamuitje!”