Zo gaan we het dus niet doen!

 

 

“The ART of Marketing hecht veel waarde aan het bedenken en uitvoeren van relevante en

integere guerrilla acties. The ART of Marketing ambieert niet om acties te bedenken

die alleen aandacht vragen om het aandacht vragen. Of om puur lijp te doen om maar “leuk”

gevonden te worden. Bij acties met een dergelijke inhoudsloze insteek kan de clowneske en 

irrelevante vertoning afbreuk doen aan het imago van de organisatie die opdracht gegeven heeft

tot de uitvoer van de actie. Een negatief neveneffect dat voorkomen kan worden

door een paar basistips op te volgen bij het bedenken en uitvoeren van een guerrilla actie.

 

 

 blijf trouw aan je unieke, onderscheidende eigenschap

 

Zoals The ART of Marketing al benadrukt in de mailbox “concepten” is het doel van

een guerrilla actie is het vertellen van een goed verhaal, dat gebaseerd wordt op de unieke,

onderscheidende eigenschap van een organisatie. De guerrilla actie maakt niet voor niets 

deel uit van de marketingcommunicatieplan, dan kan er op zijn minst van verwacht worden

dat er iets zinnigs mee gecommuniceerd wordt. Door bij het bedenken en uitvoeren

van een guerrilla actie het verhaal van de organisatie en de unieke, onderscheidende eigenschap

trouw te blijven, zal het nut en de relevantie van een actie gewaarborgd blijven.

 

 

laat je inspireren, maar blijf origineel

 

Iedere marketeer, reclamefiguur of kunstenaar laat zich graag inspireren door

creaties van anderen. Dat is een goede manier om de ideeënstroom op gang te krijgen.

Het is echter een ander verhaal wanneer bij een gebrek aan creativiteit ideeën rechtstreeks

gekopiëerd worden. Dat is niet alleen een belediging voor de bedenker van het origineel,

maar het zal tevens een negatief effect hebben op de impact van de actie op de doelgroep.

De kracht van guerrilla acties zit onder andere in het verrassingeffect dat met de

onverwachte reclameactie teweeg gebracht wordt. Een gekopiëerde actie is minder

verrassend en zal minder impact hebben. Kortom: blijf origineel!

 

 

 ga niet te ver, blijf sympathiek

 

Denk bij een actie goed na over wat de actie met uw publiek doet. Een origineel idee dat

briljant aansluit bij uw verhaal, maar tegelijkertijd uw doelgroep irriteert, beledigt of discrimineert,

zal de plank volledig misslaan. Verplaats uzelf altijd even in een achteloze voorbijganger,

potentiele of huidige klant die op uw actie stuit. Maakt de actie de gewenste positieve reactie los

of bekruipt u een ongemakkelijk gevoel? Indien dat laatste het geval is, belandt de actie

bij The ART of Marketing acuut in de prullenbak.”