Promotie Festival WhyNot #3 – guerrilla actie 1

 

  

Festival WhyNot is een eigenzinnig festival voor hedendaagse dans, dat dit jaar voor de derde

keer plaats vindt op 23, 24 en 25 maart in kunstruimte W139 te Amsterdam. Stichting de Vreemde Beweging,

initiatiefnemers van Festival WhyNot wil jong danstalent een podium geven en de toegankelijkheid

van hedendaagse dans voor het publiek vergroten door het uit zijn conventionele context van het theater

te halen en in een kunstgallerie te plaatsen. Daarbij laat WhyNot beweging in al zijn vormen zien door

naast dans en choreografie ook kunstinstallaties, korte dansfilms, workshops, live muziek en improvisaties

te programmeren. Het credo: WhyNot about moving, movement and being moved.

 

Dit jaar wil Festival WhyNot #3 de bezoekersaantallen van de tweede editie overtreffen.

Om het festival bij een breed publiek onder de aandacht te brengen, 

is The ART of Marketing ingeschakeld om een tweetal guerrilla acties te bedenken en uit te voeren. 

Hieronder een toelichting op de eerste actie de “Silent Dancer”.

 

Een goed verhaal

 

The ART of Marketing benadrukt in de mailbox “concepten” al het belang van een goed verhaal (storytelling).

Daarbij is het beste uitgangspunt de unieke onderscheidende eigenschap van, in dit geval, het festival.

Festival WhyNot #3 heeft meer onderscheidende eigenschappen, maar als basis voor de guerrilla acties

is gekozen om  

 

 

dans buiten zijn conventionele context

 

 

 (en daarme een hoge toegankelijkheid) als uitgangspunt te nemen.

 

Vertaling naar effectieve guerrilla

 

De guerrilla is gebaseerd op het “Silent Dancer” concept van Mirte Courtens en Marjolein Vogels, die samen

Stichting de Vreemde Beweging vormen. De “Silent Dancer” is op de eerste plaats onderdeel van het

WhyNot #3 festivalprogramma. De “Silent dancer” is afgeleid van de welbekende silent disco, die vaak

terug te vinden is op dansevenementen en -festivals. In de vorm van de “Silent Dancer” geven amateurdansers

een krachtige, geïmproviseerde solo op muziek die alleen zij horen via een hoofdtelefoon. Voor omstanders die

niet kunnen horen waar de danser naar luistert,  geeft dit een surreëel beeld, alsof de performer zich in een

andere dimensie begeeft. 

 

Door deze performance buiten zijn context in de openbare ruimte te plaatsen,  wordt de

toegankelijkheid ervan vergroot. De plotselinge confrontatie met de dansers en het surrealisme van

de solo’s zal toeschouwers verrassen en een wellicht verwarde indruk achter laten.

 

Gelukkig hebben we de foto’s nog

 

The ART of Marketing hamert graag op het film- of fotowaardig maken van de guerrilla. Een

beeld zegt meer dan 1000 woorden. En als je toch van plan bent een heel verhaal te gaan vertellen,

waarom dan geen beelden gebruiken? Ook bij deze guerrilla was het beeldmateriaal essentieel, met name

bij het verspreiden van de guerrilla via Facebook, Twitter en een persbericht. Er werd onder andere gebruik

gemaakt van de volgende trailer (met dank aan Lukas van Buuren voor camerawerk en edit en gebruik

van het nummer “I Created Disco”  van Calvin Harris; inmiddels ruim 500 keer bekeken

via YouTube & Vimeo).

 

 

En de volgende foto-serie, die niet alleen laat zien hoe de guerrilla actie verliep,

maar ook hoe de toeschouwers reageerden:

 

 

 

 

 

  

Zorg voor betrokkenheid

 

 Tot slot zijn de dansers, vanwege hun betrokkenheid bij de guerrilla, erg actief geweest in het

verspreiden van het Festival WhyNot-verhaal en het  film- en fotomateriaal. Je vertelt

een verhaal immers gemakkelijker wanneer je er zelf onderdeel van uitmaakt. Patricipatie en

betrokkenheid van toeschouwers, of zoals in dit geval dansers, die meegewerkt hebben aan

de uitvoer een actie, zijn daarom nuttig bij het creëren van buzz na een guerrilla.”