4 guerrilla marketing eigenschappen

 

 

 

wow-effect

 

 “Het doel van een guerrilla actie is het creëren van een ‘wow-effect’ bij uw (potentiële) klant,

oftewel het uitlokken van een sterke emotionele reactie op een onverwacht moment. Dit

verassingselement en het doorbreken van het verwachtingspatroon zorgt ervoor dat er

onverdeelde aandacht is voor uw boodschap. De aandacht van consumenten en zakelijke klanten

is een schaars goed geworden in het huidige tijdperk van informatie en reclame overload.

De kracht van een guerrilla actie zit hem op de eerste plaats in het effectief trekken van aandacht.

 

verhalend

 

Wanneer u die schaarse aandacht te pakken heeft, is het van belang dat de guerrilla actie

een goed verhaal vertelt (storytelling). Niet alleen bij guerrilla marketing, maar ook bij alle

andere vormen van marketingcommunicatie is een goed verhaal essentieel. Consumenten en

zakelijke klanten zitten namelijk niet te wachten op het zoveelste verkooppraatje en sluiten zich

af voor boodschappen die overduidelijk van commerciële aard zijn. Ze zijn echter niet te beroerd

 te luisteren naar een goed en vermakelijk verhaal.

 

eenvoudig

 

Het verhaal van uw organisatie zal dan ook de basis vormen voor alle marketingcommunicatie-

activiteiten. Het beste uitgangspunt voor uw verhaal is de

 

 unieke onderscheidende eigenschap

 

van uw organisatie. Eén eigenschap die uitvergroot kan worden met -STE. Het is niet altijd even

gemakkelijk om in één woord te vangen wat uw organisatie uniek maakt. Maar de keuze voor

een simpele, duidelijke basis, maakt de communicatie vervolgens een stuk eenvoudiger. Uiteraard

hoeft u de rest van de identiteit van uw organisatie (imago, missie, doelstellingen, proposities,

huisstijl) niet weg te stoppen. Maar de hoofdrol is slechts weggelegd voor één unieke eigenschap.

 

buzz

 

Verhalen zorgen daarnaast voor een levendig beeld van een organisatie, zijn gemakkelijker te

onthouden en te verspreiden (social media, word-of-mouth). De effectiviteit en het bereik van een

guerrilla actie kunnen namelijk aanzienlijk vergroot worden door free exposure en buzz in

(sociale) media. Op deze manier bereikt de actie niet alleen hen die erbij aanwezig waren, maar

gaat de boodschap bij een breder publiek leven. In het huidige social media tijdperk zijn er

 middelen in overvloed om een interessante boodschap snel en gemakkelijk door te sturen.

Dat maakt guerrilla marketing vandaag de dag een zeer doeltreffende marketingvorm.

  

Deze vier eigenschappen zijn gemakkelijk te onthouden aan de hand van het logo van

 “The ART of Marketing”, zoals hieronder visueel weergegeven is.”